Създайте онлайн супермаркет
Търговията с бързооборотни стоки онлайн започна да се разпространява активно като бизнес модел в България преди около 5-6 години. През 2015 г. се появи eBag, който през 2018 г. държи 60-70% от онлайн пазара на хранителни продукти. Към момента има поне още няколко алтернативни интернет магазини, които предлагат разнообразие от хранителни стоки, напитки, козметика и стоки за дома.
Предимствата на онлайн супермаркетите за клиентите са много. Основното е, че няма нужда да напускат дома си, защото продуктите се доставят до вратата им. Опасността от разпространение на COVID-19 прави електронното пазаруване предпочитан вариант за запасяване с основни стоки. В извънредната ситуация съществуващите електронни магазини работят на пълен капацитет и едва смогват с потока от поръчки.
Ако вие сте предприемач с опит на пазара за хранителни стоки и чакате възможност за разрастване на бизнеса, сега е моментът.
Специфика на продажбите
Електронната търговия с хранителни стоки по същество наподобява всеки друг бизнес, който осъществява продажби през интернет. Трябва да помислите за осигуряване на три ключови елемента: платформа за електронен магазин, каквато е MerchantPro, физически склад, където да съхранявате стоките и служители, които да поддържат складовите наличности и да доставят поръчките до крайния потребител.
Търговията с бързооборотни стоки е много подобна на търговията с други физически продукти. Като изключим спецификите, свързани със съхранението и доставката на храните, продажбата им може да бъде сравнена с търговията на дрехи, книги, аксесоари или мебели. Въпреки сходните елементи, има определени специфики, които е редно да знаете и практики, които е препоръчително да усвоите.
Удобства и фунционалности на сайта
На първо място трябва да се съсредоточите върху създаването на представителен сайт, в който да представяте стоките си. И преди сме споменавали значимостта на интерфейса, но ролята му наистина е съществена, особено при търговията с хранителни стоки. Магазинът трябва да е удобен за разглеждане и за правене на поръчки, а продуктите да са разнообразни и правилно представени.
Категориите на сайта трябва да са разделени по интуитивен начин, подобно на разпределението във веригите супермаркети. Управлението на количката и на поръчките също е важно. Допълнителни функционалности като възможност за добавяне на любими продукти, запаметяване на предишни поръчки и разнообразни начини за плащане (например чрез карта, в брой, банков превод, ePay, PayPal, Skrill,Revolut) улесняват значително пазаруването на потребителите. MerchantPro разполага с тези и с допълнителни функционалности, които осигуряват безпроблемното преживяване на клиента. За спокойната работа на търговците пък са определящи приложението за управление на наличности и опцията мулти-склад, която позволява използване на множество складове на различни локации.
Всички артикули, които продавате, трябва да са изобразени визуално с високо качество на снимките. Не е достатъчно просто да поставите снимка на краставица, а да покажете краставиците на конкретния производител. Всеки един от продуктите трябва да има и съответстващо описание – какво пише на етикета, какви са съставките, къде и от кого е произведен. Изживяването на клиента трябва максимално да наподобява това в супермаркета, където стоките могат да бъдат разгледани подробно.
Добавена стойност
Едно от основните притеснения на хората, когато пазаруват онлайн, е качеството на реалния продукт. В сайта може да имате снимка на най-представителната зелена салата, но клиентът допуска, че продуктът действително може и да не изглежда точно по същия начин. Затова някои електронни магазини предоставят на потребителите възможност за замяна и/или връщане на парите.
По този начин вие гарантирате само свежи продукти за клиентите, каквито биха избрали самите те в супермаркета. Именно благодарение на тази гаранция, вие си осигурявате спокойни потребители преди покупката и доволни клиенти след доставката. Същите ще направят повторна поръчка и ще ви препоръчат на приятели.
Хората обичат и всякакъв друг вид добавена стойност. Една възможност е да предприемете политика, която поощрява лоялните клиенти (промоции, безплатна доставка, подаръци).
Изключително ценно качество е възможността за извършване на експресни доставки. В София вече има магазини, които доставят до 45 минути от финализиране на поръчката.
Тук си заслужава да споменем, че повечето електронни супермаркети са концентрирани на територията на столицата. Това означава, че има нереализиран потенциал за дейност в други градове в страната. В конкретния момент конкуренцията не е определяща, тъй като всички магазини са натоварени, но в перспектива този фактор ще окаже значение на по нататъшното развитие на бизнеса. Освен това, ако съсредоточите дейността си извън София, бихте могли да извършвате още по-бързи доставки, поради по-малките разстояния и по-лекия трафик.
Друга реална възможност е да таргетирате определени квартали в големите градове като Бургас, Варна, Пловдив или София и да обслужвате само техните жители като за начало.
По отношение на маркетинга
Маркетинг стратегията на един магазин за хранителни стоки задължително трябва да съдържа промоционални оферти. Когато пазаруваме в супермаркета, обикновено се съобразяваме с цената на продуктите и често, когато видим етикет в червено, интуитивно се запасяваме с продукта, обозначен с него.
За да активирате повече продажби, трябва да сте готови да организирате промоции. Обикновено офертите траят между една седмица и няколко месеца. Цената може да се намали за отделни продукти или за цяла категория (напр. промоция на всички колбаси).
Не бива да пренебрегвате силата на дигиталния маркетинг. Имейл бюлетин с информация за настоящи и бъдещи промоции ще бъде полезен за потребителите, които използват услугата ви.
Ако трябва да се съсредоточите върху една конкретна социална мрежа, то това най-добре да е Facebook. Това е мястото за активни контакти с потребители си и инвестиции в спонсорирани постове. Често самите клиенти подсказват на брандовете какво и къде трябва да подобрят в стратегията си, а Facebook е пространството за социални дебати.
Надяваме се да сме ви били полезни! Ако имате нужда от още приложими съвети, може да разгледате предишните статии в нашия блог. В случай че обмисляте стартиране на електронен бизнес, екипът на MerchantPro е винаги в готовност да съдейства.