Предстоящи промени по ЗДДС, касаещи онлайн търговците. Най-общ преглед

Евро комисията представи подробни правила за електронната търговия, включително нова роля на онлайн платформите в борбата срещу ДДС измамите. Обявените мерки подготвят плавния преход към новите правила за ДДС в областта на електронната търговия, които се очаква да влязат в сила през януари 2021 г., след одобрение на евро парламента и актуализиране на законодателствата във всяка страна. Одобрението от евро парламента тепърва предстои.

 

Новите мерки ще придвижат законодателството в посока, в която да се подобри ДДС събираемостта. Ето накратко какво целят промените:

  • опростяване на ДДС правилата специално за микро и малки търговски бизнеси, продаващи потребителски стоки.

Ако дадена микро фирма продава потребителски стоки на стойност до 10 000 евро годишно трансгранично (в рамките на ЕС), ще го прави по ДДС правилата на държавата, в която е регистрирана. Така търговецът ще избегне следенето на продажбите във всяка страна от ЕС, за да се регистрира по ДДС при прескачане на прага.

  • Единен портал за ЕС (на различни езици за всяка страна) за обработка на ДДС задълженията.
    Този портал ще е специално и само за онлайн търговците. Без такъв портал в момента, всеки търговец е длъжен да се регистрира по ДДС във всяка страна, щом достигне прага на оборота в нея. Този портал на практика ще обезсмисли регистрацията по ДДС във всяка страна.

  • Ще се задължат онлайн платформите (маркетплейси) и ще се държат отговорни за събиране и внасяне на ДДС ставките, събрани от продажбите през тях от търговци базирани извън ЕС.
    Тук говорим за платформи като eBay и Amazon, но това би засегнало също и OLX, аукционни сайтове и куп други по-малки платформи за продажба. По всяка вероятност правилата ще важат и за платформите за облачна търговия и създаване на онлайн магазини. Натискът върху тези платформи ще се засили и те ще станат много по-взискателни към клиентите си.

  • Ще има промени и по правилото за внос на стоки с цена под 22 евро, при които не се налага ДДС.
    Ако даден потребител в ЕС закупи стока от страна извън ЕС (най-често това е Китай), китайският търговец изпраща стоката, като много често занижава цената й до 22 евро, за да се избегне плащането на ДДС на митница. По този начин не се внасят близо 1 млрд. евро в бюджета на страните.

Новите мерки предвиждат участие на онлайн платформите в борбата срещу данъчните измами. Натискът върху тях значително ще се засили и това ще рефлектира особено върху продавачи от страни извън ЕС. Всички тези промени едва ли са добра новина за китайските производители на потребителски стоки. Освен Китай подобно законодателство би засегнало и търговците от САЩ и Турция, като основни икономически партньори на ЕС.

Като цяло онлайн търговците трябва да знаят, че ДДС правилата от една страна се опростяват, а от друга се затягат. Това важи особено за онези от нас, които внасят стоки от страни извън ЕС.