Поведение на купувачите около Коледа, Нова Година и черния петък
В тази статия ще направим кратък анализ на поведението на онлайн купувачите в България около Коледа и Нова Година, но за да направим сравнението по-добре ще разгледаме период, който засяга и черния петък.
Целта на това кратко изследване е да видим до каква степен се увеличава трафика в периода преди и около празниците. Понеже ще обхванем период от 5 години, ще проследим какви са тенденциите около тях. Това кратко изследване може да ви помогне добре да планирате рекламната си кампания в края на всяка година, за да постигнете максимални резултати и възможно най-много поръчки.
Разглеждаме кривите на посещенията за периода от 1 октовмри до 27 декември в годините от 2012 до 2016 вкл. Данните са от сайта за сравнение на цени – ShopMania.bg
Понеже сайтът е тип платформа за електронна търговия, посетителите в него идват с цел избор на продукт. Теоретично 100% от посетителите на сайта са в търсене на конкретен продукт, който да закупят. С това пояснение става ясно, че следим единствено тенденциите при търсене на продукти с цел покупка в интернет, така че данните показват само трендове в е-търговията в България.
Динамика на посещенията през 2012 г.:
Динамика на посещенията през 2013 г.:
Динамика на посещенията през 2014 г.:
Динамика на посещенията през 2015 г.:
Динамика на посещенията през 2016 г.:
Има няколко неща, които могат много бързо да се отличат от предоставените графики.
- Този пик в определен ден в края на ноември е черният петък; Търсенето на продукти в интернет с цел покупка в деня на черния петък (последният петък на ноември) скача двойно. Освен това от 2012 до 2016 тенденцията за този ден на намаления е все по-ярко изразена. В 2012 г. има някакъв скок в посещенията на сайта за сравнение на цени, но с напредване на годините изглежда този ден за пазарува се утвърждава все повече.
Третото нещо, което прави впечатление, е че има засилен интерес не само в самия ден на черния петък, а въобще в седмицата на черния петък, включително в събота и неделя, които традиционно са дни със занижен интерес.
- Посещенията между седмицата на черния петък и Коледа се характеризират с нараснал интерес от около 30% в сравнение с периода преди това.
Изглежда предколедното закупуване на подаръци се случва точно между черния петък и Коледа. Това са дните за търсене и избор на стоки за подаръци на близки и роднини (а защо не и за самите купувачи).
Денят, в който кривата сякаш хлътва и посещенията са най-малко е денят 24 декември. Всяка година това е денят, в който продажбите падат в сравнение с предходните дни, но все пак се задържат на едно сносно ниво.
Тук трябва да добавим, че след 24 декември посещенията постепенно се възстановяват и до Нова Година търсенето на продукти с цел покупка остава силно.
И така, при планиране на рекламната си кампания всеки онлайн магазин е добре да наблегне на периода от седмицата на черния петък до последните дни на годината. Тогава наистина оборотите могат многократно да нараснат, а самият ден – черен петък, вече никак не е за подценяване.